Wist je dat de ratio tussen complimenten geven en openstaan voor kritische feedback 4:1 is?
4G feedback methode
Waar moet je op letten bij het geven van feedback?
Hoe spreek jij mensen aan op ongewenst gedrag? Heb je precies in je hoofd wat je wilt zeggen, maar komt dat er niet zo uit? Denk je dat je duidelijk bent geweest, maar blijkt de boodschap verkeerd te zijn overgekomen? Ik spreek veel mensen die worstelen met het geven van feedback. De eerste stap is om heel concreet en feitelijk het gedrag van de ander te benoemen. Zo weet diegene direct waar je het over hebt. En: dit geldt ook voor het geven van complimenten!
Opbouwende feedback
Feedback geven en feedback krijgen is soms best lastig! Omdat feedback vaak gaat over gedrag waar we ons niet van bewust zijn, kan het geven van feedback kwetsbaar zijn voor zowel de gever als de ontvanger. De 4G feedbackmethode helpt je om opbouwend en versterkend feedback te geven.
Met doeltreffende training helpt Wegwijs in Talent professionals in bedrijven te groeien.
De 4G feedbackmethode bestaat uit de volgende stappen:
Stap 1: Gedrag
Hierbij benoem je wat jij ziet of wat jij hoort. Het is van belang om het daarbij te houden bij feitelijke waarnemingen.
Stap 2: Gevoel
Geef aan wat het gedrag van de ander bij jou oproept. Hierbij gaat het erom hoe jij het gedrag van de ander ervaart: een gevoel dus!
Stap 3: Gevolg
Benoem het gevolg van het gedrag van de ander op jou, op het team of op zijn werk.
Tussenstap: Check
Daarna check je bij de ander of jouw boodschap is overgekomen. In deze fase van het feedback geven ben je niet aan het woord, maar luister je naar de ander en geef je ruimte. Het is de kunst dat je erkenning geeft aan het verhaal van de ander zonder af te dwalen van jouw boodschap.
Stap 4: Gewenst
Ten slotte probeer je in stap 4 de ander te laten formuleren hoe hij gaat zorgen dat zijn gedrag gaat veranderen.
Praktijkvoorbeeld
Pas geleden trainde ik een groep teamleiders in het geven van feedback. Eén van deze teamleiders vond het erg lastig om zijn medewerkers aan te spreken op ongewenst gedrag. In zijn team was iemand die veel tijd besteedde aan taken die niet tot zijn functie behoorden. Deze teamleider leerde om zijn medewerker heel concreet aan te spreken. Met wat oefenen kwam hij direct tot de kern. Terug op de werkvloer voerde hij een open gesprek waarin de medewerker inzicht kreeg in zijn eigen gedrag en er duidelijk afspraken gemaakt werden voor verbetering.