10 tips bij solliciteren in Coronatijd

solliciteren in lockdown

Tijdens deze lange Lockdown, waarin we thuiswerken en maximaal één persoon per dag mogen ontvangen, kan het vinden van een nieuwe baan extra moeilijk zijn. Toch draait de arbeidsmarkt ook nu nog steeds door! Hoewel het aantal vacatures door de Coronacrisis is gedaald, verschilt de impact van de crisis per sector en per regio. Er zijn nog steeds vacatures èn kansen op de arbeidsmarkt: in de zorg en ICT, maar ook bij gemeenten. Speciaal voor werkzoekenden 10 tips bij solliciteren in Coronatijd:  

Sollicigteren in Coroonatijd

  1. Begin met de basis: weten wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Die basis blijft hetzelfde in Coronatijd. Bij solliciteren draait het om de behoefte van de werkgever. Wat heb jij te bieden? Koppel dus wie je bent, wat je wilt en de specialistische kennis en ervaring die je hebt opgedaan, aan ‘problemen’ die jij voor een werkgever kunt oplossen. Beschrijf dit in een profiel op jouw cv en op LinkedIn. Kom je hier niet goed uit? Een loopbaancoach kan je hierbij helpen!
  2. Binnen de totale arbeidsmarkt in Nederland is een speciale arbeidsmarkt waar jij je op kunt richten: jouw ‘persoonlijke arbeidsmarkt’. Breng deze arbeidsmarkt in kaart: wat zijn branches of organisaties waar jij graag aan de slag wilt gaan. Zoek op internet, doorgrond websites, lees wat er speelt, ervaar hoe organisaties op je overkomen en bekijk welke vacatures ze hebben. Maak de websites van organisaties waar jij wilt werken tot jouw favorieten en bezoek ze met grote regelmaat.
  3. De gemiddelde zoekduur op de arbeidsmarkt is rond de 4 maanden (bron: Intelligence Groep). Solliciteren vraagt dus geduld, vertrouwen en doorzettingsvermogen. Bouw aan je zelfvertrouwen door in jouw omgeving te vragen welke talenten familie, vrienden of (oud) collega’s in jou zien. Noteer alle positieve feedback zodat het je kan bemoedigen op momenten dat je gaat twijfelen.
  4. Wil je je oriënteren op andere beroepen? Doe onderzoek naar welke functies jij voor in aanmerking zou willen komen. Check de nationale beroepengids en LinkedIn. Bedenk wat je mensen die dit beroep uitoefenen zou willen vragen. Welke informatie heb jij nodig om te weten of het iets voor je is?
  5. Een leuke manier om met deze mensen af te spreken is door buiten een wandel-interview te houden. De afgelopen maanden heb ik al wandelend niet alleen mijn sociale contacten onderhouden maar ook zakelijk gesprekken gevoerd. Krijg je tijdens het gesprek informatie of tips die je in een andere setting zou opschrijven, maak dan een korte aantekening in je notities of gebruik de dictafoonfunctie van je mobiel.
  6. Aan anderen kenbaar maken wie jij bent, wat je kunt en wat je zoekt begint bij je eigen netwerk. Nu we veel thuis zijn, is het handig om mensen te benaderen via telefoon, mail, app of LinkedIn: leg contact, fris oude contacten op, vraag mensen om met je mee te denken. Misschien hebben jouw contacten geen baan voor je, maar hun contacten wèl! Of tips waar je weer mee verder kunt. Zorg dat het balletje blijft rollen door aan het eind van elk gesprek te vragen met wie ze jou verder in contact kunnen brengen.
  7. Oriënteren op de arbeidsmarkt en solliciteren kost energie. Het is een proces waarbij een beroep wordt gedaan op je eigen initiatief en zelfstartend vermogen. Een proces waarbij je drempels kunt tegenkomen zoals afleiding, afwijzing of gebrek aan resultaat. Investeer daarom in je eigen veerkracht door te bewegen, genoeg frisse lucht te krijgen en tijd te besteden aan activiteiten of contacten waar je energie en inspiratie van krijgt. En houd moed!
  8. Motivatiebrief: zorg dat je niet alleen schrijft over jouw ervaring en toegevoegde waarde, maar besteed minimaal één alinea aan je motivatie: waarom zou je graag bij deze organisatie willen werken? Wat roept de website bij je op? Welke woorden in de functiebeschrijving maken jou enthousiast? Gebruik deze informatie om jouw motivatie toe te lichten.
  9. Sollicitatiegesprek: veel gesprekken vinden op dit moment online plaats. Check vooraf of je goede verbinding hebt en of je geluid en camera werken. Zorg bij online gesprekken voor een neutrale achtergrond, voldoende licht, een plek waar je niet wordt gestoord en een uiterlijk dat past bij een werkafspraak. Bereid net als bij een ‘live’ gesprek (open) vragen voor die jij wilt stellen in het gesprek. Daarnaast is het slim om voorbeelden voor te bereiden die jouw bekwaamheid onderbouwen. Doe dit zowel voor competenties uit het functieprofiel alsook competenties die jij aan jezelf toeschrijft in je brief en cv.
  10. Heb je een baan gevonden? Vergeet dan niet alle mensen die jou hebben geholpen op de hoogte te stellen en te bedanken! Krijg je een afwijzing? Vraag jouw contactpersoon om feedback, zo weet je op welke aspecten je zou kunnen verbeteren.

Veel succes gewenst!


Lees ook deze blogs:

  • Stilstaan en de Stille Week
  • 10 tips bij solliciteren in Coronatijd
  • Wat zit er tussen kracht en kwetsbaarheid?
  • Wat als je droom zomaar uitkomt?
  • Hoe schoonheid kan voortkomen uit ‘imperfectie’…
  • Wat is jouw hartsverlangen?
  • Schitteren in je loopbaan?
  • Opstaan en schitteren in je loopbaan.
  • Tien tips voor een cv waar je trots op kunt zijn en gratis cv templates!

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gratis tips ontvangen?

Laat hier je mailadres achter en ontvang een paar keer per jaar tips voor meer succes in jouw loopbaan. Je kan je op elk moment weer uitschrijven.

Wegwijs in Talent

Nadja Ottens
info@wegwijsintalent.nl 
06-55883403

BTW nr. NL001401520B79
KvK nr. 53065131

© 2020  Wegwijs in Talent
(Alle rechten voorbehouden)

 

webdesign: Studio Sandra Gortemaker | Fotografie: Fotograaf Ilse